Leermiddelen

De meeste taalmethoden besteden aandacht aan het domein schrijfvaardigheid, maar niet altijd in voldoende mate. Het is goed mogelijk om de schrijfvaardigheid bij leerlingen te stimuleren zonder of naast het gebruik van een methode. Het is dan wel van belang dat de leraar de leerstoflijn schrijven goed kent en weet hoe hij/zij gevarieerde schrijfopdrachten bij de verschillende onderdelen van schrijven kan formuleren.

Meer informatie

SLO Leermiddelenplein geeft veel informatie over alle taalmethoden en overige materialen. Na selectie op het vak Nederlandse taal kan eventueel een doelgroep geselecteerd worden. Er kan ook gezocht worden op trefwoord (bijvoorbeeld: schrijfvaardigheid). Afhankelijk van het gekozen tabblad worden Methodes of Overige materialen getoond waarna per titel verdere informatie kan worden opgevraagd.

Suggesties voor gevarieerde schrijftaken zijn ook te vinden in:

Van Gelderen, A. (2010) Leerstoflijnen schrijven beschreven. SLO/Kohnstamm Instituut. Enschede: SLO.

Kouwenberg, B. & Hoogeveen, M., (2007),  Denken met je vingers. Schrijven in het verhalenatelier. Leidschendam: Biblion.

Lems, M. (2011) Weten waar de woorden zijn. Den Haag: ISEO Publishers.

De Pelseneer, R, Vermeulen, M, Pollet, F., (2011) Schrijf ze! leer schrijven met schrijvers. Zuidhorn: Schoolsupport.

Het verdwenen verhaal (2011) Hilversum: NTR:Schooltv.

Eggels, P., Eggels, E. Schrijfselboek, creatief schrijven voor kinderen vanaf 8 jaar Katwijk aan zee: Phanta Rhei.

Teunissen, C., Elsaëcker, W. van & Druenen, M. van (2012) Opbrengstgericht werken aan lezen en schrijven  (boek + cd-rom),  Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.

 

Tips voor schrijfactiviteiten bij andere vakken en/of met inzet van ict.